Tietokonehuollossa huijareita?

Yhä useammasta taloudesta löytyy kotitietokone. Valtaosa koneen omistajista ei tiedä laitteen toiminnasta kovinkaan paljoa, joten koneen rikkouduttua korjaus vaatii yleensä ammattiapua. Ongelma on hiukan sama mikä on vaivannut autojen korjaamopalveluja. Auton omistajan ei voi enää odottaa ymmärtävän ajopelinsä mekaniikan tai elektroniikan päälle. Tämä altistaa asiakkaan huijaukseen. Miksi laskuttaa 20 euroa jostain pikaisesta korjauksesta, kun voit pyytää asiakasta maksamaan 200 euroa aivan tarpeettomasta huoltotoimenpiteestä? Kanadalainen CBC-kanava teki aiheeseen liittyen jutun, jossa he kuvasivat piilokameralla kymmentä tietokonehuoltajaa kotikäynnillä. Kukkarolle tullaan ja hanakasti.

26 minuutin juttu wmv-videona: Video

Uutisissa näytetty ote:



Bookmark and Share  
1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (4 ääntä, keskiarvo: 4.50)
Loading ... Loading ...


Kirjoitettu 5. lokakuunta 2007 kategoriaan Tietokoneet.
 - Tilaa kommentit RSS 2.0-virtana.
 - Trackback-osoite

2 kommenttia

  1. Comment by Markus
    28.10.2007 - 17:54

    Voisi pistää vähän valitusta ton perusteista, itse tietokoneita monta vuotta korjanneena voin sanoa että viallisen muistipalikan syyllisyyden löytäminen on erittäin vaivalloista.

    Tietokone rupeaa hurisemaan, mutta mitään ei tapahdu? Vikana voi olla: Prosessori, muisti, emolevy. Kaksi muuta sieltä tulikin ja veikkaan että osa korjaajista löysi myös muistin. Tämä myös vaatii että korjaajalla on varamuistipalikka mukana, tätä kokeilee ja hommaa uuden. Tämä ei todellakaan ole ”$25 fix”, varsinkaan kanadan dollareilla.

  2. Comment by DESiBELi
    29.10.2007 - 0:35

    Itse olen lyhyen elämäni korjaillut ihmisten koneita kotikäynneillä ja voin myöskin sanoa, prosessori-, emolevy- ja muistiviat ovat pahimpia, harvemmissa tapauksissa viallinen virtalähde voi tehdä saman.
    Se ei silti oikeuta korjaajaa tekemään omia _tarkkoja_ päätelmiä. Itselle vasstaavia ongelmia on tullut ja aina olen yrittänyt selittää asiakkaalle yleisimmät asiat, joista vika voisi johtua. Ei siinä auta ruveta osia myymään, vaan tulla seuraavana päivänä uudestaan varaosien kanssa ja kokeilla vikaa (ei niitä jaksa aina raahata mukana).
    Tuo väärien neuvojen antaminen on vakava ongelma, mutta tästä on jätetty huomioimatta se, mitä tapahtuu, jos koneen vie liikkeeseen. Monessa liikkeessä koneessa olevia muisteja saattaa katoilla tai vaihtua pienempiin, joskus jopa prosessori tai näytönohjain on vaihdettu. Niin, näistä vielä laskutetaan ”päivityksinä”…
    Jos hankkii koneen, täytyisi perehtyä edes hieman siihen, miten ne toimivat.

Jätä kommentti

*) Pakollinen kenttä