Kaikki painettu ei ole faktaa

mainonta Kaikki painettu ei ole faktaa

Mainonta tietotekniikassa on hankala asia. Jos mainokset olisivat diplomi-insinöörien suunnittelemia, ne olisivat täynnä numerotietoa ja muuta käyttäjän kannalta vertailua helpottavaa asiaa. Nämä mainokset eivät olisi kovin mediaseksikkäitä, joten mainoksien suunnittelusta vastaa monesti graafikon tai vastaavan visuaalisemman koulutuksen saanut henkilö. Tällaisella henkilöllä ei lähes poikkeuksetta ole mitään käsitystä asiasta, josta hän mainosta suunnittelee. Kenen vastuulle mainokset esittämien tietojen oikeellisuus sitten kuuluu?

En omaa lehtimainoksien suunnittelusta sen syvällisempää tietoa, mutta pikaiseen luulisi, että ylläolevan mainoksen sisällön on joku aiheen tunteva ihminen hyväksynyt edes jossain vaiheessa. Joku on tuottanut lähdemateriaalin, jonka pohjalta mainos on tehty ja tämän jälkeenkin jonkun on pitänyt tuotos hyväksyä. En sitten tiedä kuinka karkea virheen tulee olla, että se pistää silmään. Oli miten oli, makeat naurut näistä saa ja ehkäpä se mainostettavan yrityksen nimikin jää  paremmin mieleen. ”Negatiivinenkin julkisuus on tulevaisuudessa vain pelkkää julkisuutta”, kuten kaupallisten aineiden tunnilla opettaja meitä opasti.

Kuva: Tekniikka & Talous 2/09 – 23.01.2009

Bookmark and Share  
1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (6 ääntä, keskiarvo: 5.00)
Loading ... Loading ...


Kirjoitettu 23. tammikuunta 2009 kategoriaan Tietokoneet.
 - Tilaa kommentit RSS 2.0-virtana.
 - Trackback-osoite

7 kommenttia

  1. Comment by Base
    23.1.2009 - 21:29

    Kappas vain. Minä taidan olla se poikkeus joka vahvistaa säännön; ”Visuaalisen” koulutuksen saanut ja jonkinnäköinen käsitys tietotekniikastakin on. 😀

    Noissa jutuissahan se menee yleensä niin, että graafikko saa ainakin tekstimateriaalin täysin valmiina eikä siihen itseasiassa edes saisi tehdä muutoksia, edes kirjoitusvirheitä korjata kysymättä tai informoimatta asiakasta, jolle mainosta tehdään. Tekstejä ei siis todellakaan kirjain kerrallaan naputella vaan liitetään suoraan materiaalista. Itsekin olen tehnyt joitain mainoksia joiden sisältöä en ole edes lukenut kokonaan. Vastuu tuollaisista virheistä kuuluu kyllä asiakkaalle, jolle mainosta tehdään ja kaikki mainokset käyvät vielä valmiinakin asiakkaalla hyväksyttävänä ennenkuin lähtevät painoon. Usein puhutaan ”painovirhe paholaisista” mutta tuollaiset typot ovat vielä kauempana painovirheestä. Painajat eivät varsinkaan kiinnitä painamansa materiaalin sisältöön minkäännäköistä huomiota.

    Joskus noissa varsinkin ATK-laitteiden mainoksissa on kyllä niin häijyjä virheitä että oikein ihmetyttää, että kuka ne tekstit on alunperin kirjoittanut. 😛

    PS. Olen taittanut myös kokonaisen venäjänkielisen kirjan enkä osaa sanaakaan venäjää. :) Eiku osaan: DA!

  2. Comment by Corrafig
    23.1.2009 - 23:45

    Täysin oudot, sekä ”virheelliset” mainokset ovat yksi arveluttava, mutta todellinen mainostuskeino. Joskus firmat tekevät tahallaan virheitä mainoksiin ihan vain näkyvyyden ja massasta eroavaisuuden takia. Tässäkin ko. mainos onnistui, kun aivan ilmaiseksi saa Internet-näkyvyyttä esim. tällaisella sivustolla. Joskus virhemainokset lähtevät suureen kiertoon irkissä/kuvattomassa/naurunappulassa jne, jolloin mainos onnistuu erittäin hyvin.

  3. Comment by Base
    24.1.2009 - 11:27

    Corrafig: Aivan totta. Tämä on myös yksi syy miksi mainosten tekijät eivät saa koskeakaan mainostekstin sisältöön.

    Mikään ei ole niin viisas kuin mainostaja sanon minä!

    Vielä tehokkaammin mainoksensa saa kiertoon internettiin pujauttamalla siihen jotain ”laitonta” tai hyvin arveluttavaa materiaalia, tietenkin ”vahingossa”. Kaikkien firmojen filosofiaan tämä ei tietenkään sovi. 😛

  4. Comment by Dasse
    26.1.2009 - 1:20

    Heh, tosta tulee mieleen kun gigantti mainosti reilu vuosi takaperin jotain läppäriä jossa oli ”AMD Celeron” prossu 😛

  5. Comment by KBolt
    26.1.2009 - 10:38

    ….toivottavasti DI:t eivät koskaan pääse tekemään mainoksia. Sen jälkeen tuotteiden teknisistä tiedoista ei todellakaan saisi mitään tolkkua…itse asiassa täysin sama tilanne kuin nykyään.

    P.S. vieläkö ne hakee ihmisiä töihin lauseella ”…DI tai reipas ja kehityskelpoinen nuori ihminen saa töitä..”

  6. Comment by ukkap
    26.1.2009 - 19:27

    Näin tän saman!
    ja vielä tietokonelehdessä!

    onneks joku tarttu härkää sarvista!
    tsemiä

  7. Comment by Markku Uttula
    26.1.2009 - 19:30

    Juu, onhan tossa kieltämättä puolet liikaa (L5420:n nopeus on 2.5GHz, eli 10x semmoisia olisi ”vain” 25GHz – noin laskennallisesti siis:)

Jätä kommentti

*) Pakollinen kenttä