Uusi tekniikka ei aina pelasta

lumivalo Uusi tekniikka ei aina pelastaEnergiaa säästävät polttimot ja LEDit ovat talouden ja ympäristön kannalta hieno asia. Ne kuitenkin tuottavat ongelmia, joita kaikkia ei pysty edes ennakoimaan.

Yksi ehkä yllättäväkin ongelma ovat liikennevalot. Vanhaan tekniikkaan tukeutuvat valot pysyvät rankassakin säässä käytettävissä, sillä lamppujen tuottama lämpö pitää linssit puhtaina lumesta. LED-tekniikkaan tukeutuvat valot vaativatkin sitten ihmiskäden apua puhtaana pysymiseen tai erillisen lämmitysvastuksen.

Jutun kuva on Oswegon, New Yorkin poliisin nappaama otos varsin vakavasta tilanteesta, joka johti naisen hengen vaatineeseen onnettomuuteen huhtikuussa 2009. Kääntymässä ollut nainen sai toisen auton kylkeensä, joka ei nähnyt liikennevalojen punaista valoa, koska se oli jäänyt lumen alle.

Lähde


Bookmark and Share  
1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 ääntä, keskiarvo: 4.00)
Loading ... Loading ...


Kirjoitettu 18. joulukuunta 2009 kategoriaan Kulkuvälineet, Turvallisuus.
 - Tilaa kommentit RSS 2.0-virtana.
 - Trackback-osoite

8 kommenttia

  1. Comment by keke
    18.12.2009 - 16:14

    Nuokin ratkeaa niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin lämmitysvastuksen lisäämisellä ja termostaatilla. Kun lämpötila laskee tarpeeksi(Alle 0:n?), rupeaa vastus lämmittämään.

  2. Comment by Jani Pönkkö
    18.12.2009 - 16:27

    Niin, eihän se tekniikan monimutkaisuus ole ongelma mutta jos uutta tekniikkaa myydään energiaa säästävänä ja halvempana pitkässä juoksussa niin kaikki tällainen lämmitysvastusten lisäily ja käyttö pitäisi ottaa sitten mukaan laskennoissa. Sen jälkeen homma ei ehkä näytäkkään enää niin houkuttelevalta tai ainakin takaisinmaksuaika pitenee.

  3. Comment by keke
    18.12.2009 - 19:01

    Eiköhän tuo silti perinteiset liikennevalot voita sähkönkulutuksessa moni(kymmen?) kertaisesti. Suomessakin loppujen lopuksi pakkasia ei kauhean pitkää aikaa vuodesta ole. Tai ainakaan eteläsuomessa.

    Vaihtoehtoinen menetelmä olisi tietysti jokin etäkäynnistyssysteemi lämmiotykselle. Lämpötilan laskeminen miinukselle kun ei ole mikään tae lumisateelle. Voi tietysti olla, ettei ilman mittavia investointeja ole erityisen helppo kauko-ohjata liikennevaloja. Jos olen oikein käsittänyt, liikennevalojen automatiikka on yleensä melko lähellä itse risteystä/valoja. Ehkä joillain pidemmillä kaduilla saattaa olla kkontrolloidusti ”vihreät aallot”.

    Liikennevaloon kiinnitettävä lumisadehaistelija varmasti lisäisi kustannuksia ihan liikaa.

  4. Comment by keke
    18.12.2009 - 19:03

    Kieltämättä ei kyllä itsellenikään varmasti enssimmäisenä olisi tullut lediliikennevaloja suunniteltaessa se, että lumisateella ne voivat peittyä lumella – Eikä liioin perinteistä liikennevaloa suunniteltaessa se, että lämpö sulattaa lumen.

  5. Comment by keke
    18.12.2009 - 19:04

    Tosin ainakin Helsingin teollisuuskadulla Primulan vieressä olevat valot eivät ole tuollaisessa kupissa, joten lumi ei pääse niihin kasautumaan. Näin ei tarvitse lisätä edes lämmitystä.

  6. Comment by Jani Pönkkö
    18.12.2009 - 19:58

    Tuossa liikennevalojen vieressä kuvassa näkyy myös liikennemerkki. Aivan tasainen pinta ja silti on lumi ottanut siihen kiinni ja peittänyt sen. :)

  7. Comment by amuse
    19.12.2009 - 2:31

    Eiköhän tuohon voisi soveltaa samantyylisiä vastuksia kuin jokaisen auton takalasissa. Varmaan jokin ir-ledi vastaaotin hässäkkä pystyy myös tunnistamaan sisäpuolelta mikäli lasi on jäässä tai lumessa. Eli heijastuuko ir-valo takaisin lasista.

  8. Comment by arto
    10.1.2010 - 10:23

    Ehkä pieni kulma ”linssissä” olisi ollut avuksi. Tämä ei ole ledien vika vaan suunittelun.

Jätä kommentti

*) Pakollinen kenttä